در مقالات قبلی در مورد عدم تعادل عناصر مضر در جذب آهن به بحث پرداختیم اما چگونه تعادل مناسبی در خاک نسب به جذب آهن می توان ایجاد نمود؟ چناچه مقدار تغذیه گیاه متعادل شده و عوامل محیطی نیز به شکل مطلوب شود ریشه دارای رشد و فعالیت خوبی شده و مقدار جذب آهن بهتر خواهد شد. کود آهن یکی از عوامل اصلی در ایجاد مطلوبیت در ایجاد تعادل بین عنصری می شود. بعضی از عناصر در تحریک کردن جذب آهن در خاک های آهکی نقش موثری دارند از بین این عناصر می توان به پتاسیم به عنوان مکمل کود آهن اشاره کرد.

مصرف کود آهن با کیفیت و تعیین یک فرمول کود آهن مناسب، سبب جذب آهن بهتر در خاک می گردد. یافتن فرمول کود آهن مناسب جهت تغذیه گیاه و برای جلوگیری از کلروز، همواره کار ساده و آسانی نیست. انتخاب فرمول کود آهن بستگی به رقم گیاهی، سن و دیگر شرایط محیطی دارد. به طور مثال در آزمایشی که بر روی ارقام سویا انجام شد انواع سویا مقاوم به کمبود آهن در خاک های قلیایی کاشته و به علت آهکی بودن بالا خاک گیاه دچار کلروز گشت که کود آهن کلاته به همراه فسفر و هم چنین ازت هر یک به شکل جدا تاثیری در مقدار افزایش محصول نداشت ولی افزودن هر سه این موارد باعث عملکرد بهتر گیاه گشت.

تغذیه متعادل گیاه با مصرف کود آهن

تغذیه متعادل گیاه با مصرف کود آهن

کود آهن به شکل محلول پاشی

امروزه برای جذب بهتر و برای بخش هایی که با مشکل پاشش کود آهن مواجه است تولیدکنندگان کود ترکیبات خاصی از کود آهن به شکل محلول را فراهم نموده اند که به شکل محلول پاشی جهت گیاهان استفاده می شود این نوع کودهای آهن مناسب خاک نیست و کارایی لازم را در خاک ندارد این نوع کود آهن دارای بنیان های EDTA می باشند.
در مقالات بعدی در مورد کود آهن به شکل محلول پاشی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد.

منبع: تغذیه متعادل گیاه با مصرف کود آهن

کود  کود گیاهان  کود گیاهان آپارتمانی  کود گلهای آپارتمانی کود گیاهان خانگی

کود گیاهان زینتی  کود کاکتوس  انواع کود  کود گلدان  کود باغچه

کود کمپوست  کود زیستی  کود ارگانیک  کود آهن  کود آهن برای گیاهان

کود بیولوژیک  کود آهن بیولوژیک کود اورگانیک  کود هیومیک اسید

کود پسته  کود برای پسته  کود برای درخت پسته  

کود مخصوص پسته