شرکت پالایش کود

شرکت پالایش کود ارائه دهنده با کیفیت ترین کود های ارگانیک و گیاهی برای انواع گیاهان خانگی و گلخانه ای با ارسال سریع به تمام کشور

شرکت پالایش کود

شرکت پالایش کود ارائه دهنده با کیفیت ترین کود های ارگانیک و گیاهی برای انواع گیاهان خانگی و گلخانه ای با ارسال سریع به تمام کشور

شرکت پالایش کود ارائه دهنده با کیفیت ترین کود های ارگانیک و گیاهی برای انواع گیاهان خانگی و گلخانه ای با ارسال سریع به تمام کشور

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
استارتاپ های ایرانی بخش کشاورزی
استارتاپ های ایرانی یا خارجی ! این سوالی هستش که خیلی در زمینه کشاورزی فعال هستند از خود می پرسند، امروزه بیشتر رشته ها از اکتشافات و دستاوردهای جدید تکنولوژی برخوردار شده اند در بخش کشاورزی هم از جمله علومی است که با در نظر گرفتن منابع طبیعی محدود به تکنولوژی های روز برای کاهش مشکلات نیازمند است. کشور ایران جزء ابتدایی ترین کشور های دنیا است که کشاورزی و زراعت در آن شروع شده است و حدود یک سوم زمین های ایران توانایی کشاورزی را دارند، ولی به خاطر خاک نامناسب و بی کیفیت توزیع آب در بیشتر زمین های قابل کشت در انجام نمی شود. البته استارتاپ های ایرانی وجود دارند که در این زمینه به موفقیت هایی رسیده اند ولی کافی نیست استارتاپ های ایرانی نیاز به بالا بردن سطح علمی و تکنیکال خود دارند تا بتوانند با استارتاپ های خارجی رقابت کنند. با معرفی بهترین استارتاپ های بخش کشاورزی برای بهبود عملکرد و بالا بردن میزان سطح علمی کشاورزان اقدامی موثر برای راه اندازی استارتاپ های بخش کشاورزی ایران برای بهتر شدن حوزه های برنامه ریزی، خدمات و ایجاد شبکه های تخصصی در صنعت کشاورزی باشد.
استارتاپ های ایرانی یا خارجی بخش کشاورزی
معرفی استارتاپ های خارجی
1) شرکت : فارم لاگز بخش فعالیت : کشاورزی ، پلتفرم کنترل و برنامه ریزی فعالیتهای کشاورزی
این شرکت به کمک پلتفرم نرم افزاری به کشاورزان در فعالیتهای مدیریت کشاورزی و بازاریابی و فروش کمک می کند. نرم افزار ارائه شده این شرکت حاوی قسمت های بازاریابی، برنامه ریزی، گزارش دهی ، میزان بارندگی و ... می باشد. در قسمت بازاریابی، امکاناتی مانند تحلیل و بررسی قیمت بازار، ارزیابی میزان ریسک، ارائه مدل درآمد و پیش بینی میزان فروش را شامل می شود. در قسمت برنامه ریزی نکاتی مانند مقدار کاشت در هر زمین و نوع محصول، نوع کود مصرفی، فعالیتهای کشاورزی و هزینه های آن را ارائه می دهد . در قسمت تصویربرداری سلامت محصولات با ارائه تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی در مورد کمبود و نوع بیماریها را گزارش می دهد .
نام شرکت : استلا اپ بخش فعالیت : دامداری ، پلتفرم کنترل و برنامه ریزی فعالیتهای کشاورزی
این استارتاپ پلتفرم ‌های آنلاینی برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با تامین شیر و لبنیات را به دامداران و کشاورزان عرضه می کند . این شرکت سیستمهایی برای زنجیره تامین شیر و لبنیات در کشور هند را تهیه کرده است. برای تامین شیر، این شرکت به کمک نرم افزار SmartAMCU وظیفه هماهنگی و اصلاح شیر خریداری شده از دامداری های کوچک در هند را انجام می دهد و کیفیت و میزان شیر اندازه گیری و میزان قیمت شیر را به خریدار اعلام می کند. نرم افزار دیگر این شرکت به نام ConTrak شرایط نگهداری شیر، مثل دما و پاکیزگی منبع نگهداری را آزمایش می کند. و دیگر نرم افزار این شرکت نرم افزاری است که به کمک آن کشاورزان و دامداران می توانند محصولات خود را به فروش برسانند و بدون واسطه مبلغ پرداختی را دریافت کنند.
نام شرکت : اِسکو بخش فعالیت : کشاورزان مناطق محروم ، پلتفرم ارائه دهنده ی اطلاعات و خدمات پشتیبانی
فعالیت این شرکت برای دسترسی اطلاعات کشاورزان در مناطق محروم مثل غنا و تانزانیا فعالیت می کند. فعالیت آن برای فعالیتهای پیمایشی مثل وضعیت بازار، تعداد کارگران و کشاورزان است .
 
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
کشت زعفران در گلخانه
گیاه زعفران یکی از کم دردسرترین گیاهان برای کشت است . زیرا میتوان به راحتی در گلخانه و حتی حیاط خانگی این گیاه را پرورش داد و حتی کسب درآمدی از این راه بدست آورد. کشت گیاه زعفران در ایران به سه هزار سال قبل مربوط می شود و احتمالا از دوره ماد ها در ایران زعفران پرورش شده است.
کشت زعفران در زمین و گلخانه
شرایط کشت زعفران
آب و هوای مناسب برای کشت زعفران جالب است زیرا این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری پرورش می یابد و در برابر گرما و سرما استقامت خیلی خوبی دارد. گیاه زعفران در شرایطی که زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارد کشت می شود. این گیاه در اکثر نقاط کشور رشد خوبی دارد ولی کیفیت زعفران یکسان نیست برای مثال زعفران همدان و غرب کشور کیفیت بیشتری در مقابل به مناطق دیگر دارند. رشد زعفران از مهرماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ادامه پیدا میکند و در این ماه به خواب بهاری رفته پس در دوره خواب نباید آبیاری کرد زیرا سبب شکستن خواب گیاه شده و چرخه رشدی زعفران دچار مشکل می شود.
دمای مناسب برای کشت زعفران
زعفران در نقاطی که بیشتر دمای سی و پنج تا چهل درجه سانتیگراد و ارتفاع بین هزار و سیصد تا دو هزار متر از سطح دریا رشد خوبی دارد. زمان مناسب کاشت زعفران خرداد تا شهریور ماه است.
مراحل کشت:
۱- آماده سازی زمین
خاک مناسب برای زعفران خاک لومی شنی است، این خاک محیط کشت مناسب را برای زعفران ایجاد می کند و رطوبت را برای پیاز گیاه نگه می دارد .
۲- پیاز زعفران
پیاز باید سالم و فارغ از انواع آلودگی ها مانند کنه و قارچ باشد . پس از انتخاب پیاز مناسب باید سریع کشت شود چون پیازچه در معرض انواع آفت و بیماری ها است.
3- آبیاری زعفران
پس از کاشت پیاز اواسط مهرماه در هر سال اقدام به آبیاری می شود. که در مناطق مختلف این زمان متفاوت است. گل زعفران تحت تاثیر آبیاری اولیه و به موقع میباشد . برای اینکه در برداشت زعفران مشکلی ایجاد نشود زمین را به بخش های مختلف تقسیم بندی کرده در فواصل مشخص آبیاری را انجام میدهند. تا در دوران گلدهی بخش ها همزمان رخ ندهد.
4- حذف علف های هرز
علفهای زائد به دلیل رقابت کردن با ریشه زعفران برای بدست آوردن آب و مواد غذایی و نور آفتاب باعث کم شدن زعفران در مرحله برداشت می شوند، همین طور ممکن است در کاشت و برداشت محصول مشکلاتی ایجاد کند و میزبان بسیاری از قارچ ها و آفات باشد، در زمین کشت زعفران بعد از آبیاری دوم وجین صورت می گیرد.
5- کوددهی منظم
انجام عمل کوددهی بوسیله کود های مناسب برای رشد این گیاه بسیار می تواند به افزایش رشد و عطر و رنگ گیاه زعفران کمک کند.
6- کشت و برداشت زعفران
چینش گل زعفران وابسته به وقت آبیاری است اما اصولا در آبان آغاز گلدهی زعفران است که بیست الی سی روز طول می کشد و روزانه باید گلچینی و برداشت صورت گیرد.
منبع:
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
پتانسیل بالای کشاورزی در کشور
شرایط جهش تولید محصولات کشاورزی در ایران محیاست زیرا از کل سیزده اقلیم موجود در کل دنیا یازده اقلیم را دارد و کشوری چهار فصل است و در هر‌ ماه و فصل از سال محصولات کشاورزی مختلف را تولید می کند. این کشور با وسعت بیش از یک میلیون و پانصد هزار متر مربع در جنوب منطقه معتدل شمالی از خط استوا و در مدار های شرقی نصف النهار گرینویچ است که حدود نود درصد از آن در منطقه فلات ایران قرار دارد. این کشور منطقه کوهستانی و نیمه خشک است و میانگین ارتفاع آن هزار و دویست متر از سطح دریاست. با اینکه بخش زیادی از ایران را مناطق کویری و نیمه خشک تشکیل میدهد و مقدار بارندگی در کل کشور کم است ولی تنوع اقلیم در ایران بسیار فراوان است.
جهش تولید محصولات کشاورزی
رتبه جهانی ایران در بخش کشاورزی و جهش تولید
ایران با چهارده میلیون هکتار زمین کشاورزی در هر سال تقریبا سه و بیست میلیون تن از انواع مختلف محصولات کشاورزی را تولید می کند که رتبه ایران در تولید آن بسیار دارای اهمیت است . سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد هم در گزارشهای ارائه شده اعلام کرده است که ایران کشوری بسیار بزرگ و توانمند در بخش کشاورزی است. رتبه ایران جزو ده کشور اول و بزرگ دنیا در تولید محصولات کشاورزی است و در بخش تولید پسته رتبه دوم جهان ، در تولید خرما و زردآلو رتبه دوم، در تولید گیلاس، هندوانه و گردو رتبه سوم را دارد. و در بخش های دیگر نیز رتبه دار است و با کشورهای بزرگ دنیا رقابت می کند و محصولات با کیفیتی را به نقاط مختلف دنیا صادر می نماید.
کارشناسان فائو در رابطه به پتانسیل ها جهش تولید و توانمندی های ایران در بخش کشاورزی اعلام کرده اند که این کشور قدرت تولید و تامین نیاز داخل کشور و کشورهای همسایه برای محصولات کشاورزی را دارد و نه تنها در تأمین و خودکفایی در داخل کشور ، می تواند نیاز محصولات غذایی و کشاورزی کشورهای اطراف خلیج فارس را هم تامین کند.
برای تقویت بخش های مختلف کشاورزی و باغبان داری نیاز به استفاده کود های شیمایی مناسب است و برای حفاظت از سرمایه ها و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به این بخش و اشتغال زایی و استفاده از نیروی جوان کشور دولت به جای پرداخت یارانه به بخش کشاورزی، محصولات کشاورزی را به قیمت واقعی و ارزش اصلی خود خریداری کنند. پس زمانی که محصولات کشاورزی را از کشاورز مقداری گرانتر و با قیمت اصلی خریداری شود ، سبب می شود که به طور طبیعی از بخش کشاورزی و کشاورزان حمایت شود و مقدار تولید بالا رفته و افزایش تولیدات و محصولات و صادرات سبب بهبود وضعیت زندگی کشاورزان می شود. 
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
پلاسمای سرد و کیفیت بهتر محصولات کشاورزی
با در نظر گرفتن رشد جمعیت دنیا و ضرورت تولید غذا وجود راه های جدید برای صنایع غذایی و کشاورزی را دارای اهمیت کرده است. در بیشتر کشور ها و شهر ها برای استفاده از پلاسمای سرد در صنعت غذایی، کشاورزی سرمایه گذاری کرده و از تاثیرات آن بر زندگی امروزه استفاده می کنند. پلاسما با فیریز کردن میکروارگانیسمها، تغییر ویژگی های سطحی مواد و ایجاد تغییرات اساسی باعث شده تا دیگر شرکتهای فعال این بخش به استفاده از پلاسما در صنعت غذا روی بیاورند.
پلاسمای سرد و فناوری نو در کشاورزی
چگونگی تولید پلاسمای سرد
استفاده و ذخیره کردن مواد غذایی سالم بدون وجود میکروارگانیسم ها و حفظ مواد مغذی یکی از اصلی ترین اصول در حفظ سلامتی جامعه است. استفاده از میوه ها و سبزیجات به صورت خام به منظور وجود حداکثری مواد مغذی از یک طرف و استفاده از روش های جدید و پیشرفته برای بیشتر شدن موقعیت اقتصادی مخصوصا در ایران که مشکلات زیادی در تامین منابع آبی دارد مواجه است و اهمیتی بسیاری دارد.
این روش در بیشتر بخش های دانش و فناوری مانند پزشکی ، پلیمر، متالوژی، کشاورزی و صنعت غذایی تولید کود استفاده زیادی دارد و در میان اشکال مختلف پلاسما ها، پلاسمای سرد بخاطر دمای پایین در را به همراه دارد. با وجود مشکلات متعدد در بخش کشاورزی در ایران حفاظت از ارزش های منابع غذایی در هنگام فرآوری و نگهداری از آن همیشه از مهمترین مشکلات دانشمندان در بخش صنعت غذا و کشاورزی است.
وجود فرآیندهای گرمایی که برای تولید محصولات غذایی استفاده می شود علاوه بر غیر فعال کردن بعضی از عامل های بیماری زا و میکروبی، اثرات بدی بر روی رنگ، طعم و ارزش مواد غذایی میگذارد که برای حفاظت از کیفیت بهتر مواد غذایی در مرحله تولید، استفاده از تکنولوژی های غیر حرارتی مانند پلاسمای سرد در تولید و فرآوری مواد غذایی روبه افزایش است.
از دیگر خصوصیات کاربردی پلاسمای سرد در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی می توان به فیریز کردن میکرو ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا ، تاثیر گذاری زیاد در مدت طولانی و استفاده آسان و کم شدن زمان تولید ، استفاده نشدن از مواد شیمیایی و وجود توانایی استفاده در فشار اتمسفر یا خلاء از دیگر کاربردهای این تکنولوژی است.
آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های گیاهی که با آب پلاسما رشد پیدا کرده اند نشان داد که نیتروژن و اکسیژن تولید شده درآب سبب بالا رفتن سرعت رشد, بهتر شدن کیفیت و بازدهی گیاهان, کم شدن مصرف آب می شود توسعه این فناوری پلاسما در بخش کشاورزی به سرمایه گذاری های لازم از طرف دولت و تلاش بیشتر محققان را می طلبد.
 
منبع:
پلاسمای سرد و کاربردهای آن در کشاورزی
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
ابزارهای جدید کشاورزی
توسعه ابزارها و فناوری در بخش کشاورزی برای به وجود آوردن امنیت غذایی، با وارد کردن فناوریهای دیجیتالی تولیدات در این بخش سرعت خواهد گرفت.
پهپاد کشاورزی
استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون مزرعه
می توان از فناوری هوش مصنوعی در مزارع و پرورش گیاهان استفاده کرد. برای مثال شرکت اسمارت ، تراکتورهایی تولید می کند که بدون نیاز به سرنشین الگوی اجرای عملیات با کیفیت خوبی را روی خاک مزارع انجام شود . و استفاده از نرم افزارهای که امکانات حاضر در مزرعه را بدون نیاز به تغییرات و هزینه اضافی کاربرد بیشتری برای کارهای کشاورزی پیدا کند .
پهبادهای مخصوص مزرعه
در سال های گذشته جمعیت زنبورهای دنیا در حال کم شدن است و علت آن گرمای بی سابقه کره زمین، آلودگی هوا و ایجاد شهرها است. حضور زنبورها برای تولید محصولات به وسیله گرده افشانی امری مهم است و به همین علت سبب شد تا پژوهشگران گرده افشانی مصنوعی گیاهان را در مزارع انجام دهند که در نتیجه استفاده از پهپاد برای گرده افشانی مصنوعی و یا کود دهی است ولی این پهپادها در گذشته برای نقشه برداری از مزارع، بررسی وجود آفات در مزارع استفاده شده اند و روز به روز موارد استفاده از این پهپادها در بخش کشاورزی زیاد می شود.
اخیرا محققان شروع به استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنومی برای تولید محصولات کشاورزی کرده اند. این روش که به نام کریسپر شناخته شده است که میتوان محصولاتی با کیفیت بالاتر و با تولید بهتر بدون وجود خطرات موجود در مهندسی ژنتیک سنتی را انجام داد. مثلا دستکاری میکروبهای حاضر در معده با روش کریسپر سبب شده تا گاو ها ، مقدار تولید گوشت و شیر بیشتر و با کیفیتی بهتر داشته باشند این تغییرات در میکروبهای معده گاو برای کاهش میزان تولید متان انجام شده که با موفقیت روبرو شده است . اصلاح ژنوم تجاری گیاهان هم در سه سال گذشته شروع شده و به سرعت ورود نسل جدید از محصولات کشاورزی به بازار را مشاهده خواهیم کرد.
روش های گفته شده مواردی از نوآوری ها و روش های جدید تأثیرگذار در بخش کشاورزی است که در سالهای آینده رو نمایی خواهند کرد. این روش ها بهره مندی و استفاده از زمین و منابع طبیعی را کمتر می کند و سبب می شوند کره زمین با فشار کمتری، شرایط مناسبتر برای زندگی آینده بشر و نیازهای ضروری انسان باشد. وجود ظرفیتهای کشاورزی در ایران، و استعدادهای جوان و حمایت از شرکتهای دانش بنیان موقعیت هایی هستند که میتوان آینده‌ خوبی برای بخش کشاورزی در ایران تصور کرد اما نیاز به مدیریت صحیح منابع، قبول ریسک و اطمینان به جوانان است که با استفاده از روش های به روز جهان تغییرات خوبی در بخش کشاورزی در ایران ایجاد کرد.
 
منبع
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
نام آفت های درختان میوه
آفات درختان میوه بسیار زیاد است ولی ما سعی می کنیم چند نمونه از آنها را در این مقاله بیان کنیم .درختان مثمر شامل درختانی است که میوه می دهند مثل هلو، گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، گردو .درختان مثمر برای بهره برداری و دارای صرفه اقتصادی است. آفات های درختان میوه مثمر با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و کود و نوع کشت و … متفاوت است. آفت و بیماری درختان نسبت به محصولات دیگر کشاورزی متفاوت است. و برخی از حشرات برای رشد و نمو درختان مفید و ضروری هستند، در اینجا به معرفی برخی از این آفات می پردازیم:
عکس آفات درختان آفت گیاه
نام آفت درخت
  • کنه ها :
این آفات به خانواده عنکبوتیان تعلق دارد که پوره ها شش پا و کنه های بالغ هشت پا دارند . خسارت آنها زمانی است که به کمک دهان خود از برگ درختان تغذیه می کنند و در هر مکان تغذیه به صورت نقطه ای سفید رنگ به اندازه بر روی برگها ایجاد شده و در نهایت خال دار و چروکیده می شوند و برگ درختان از بین می روند.
  • مگس سفید :
حشرات بسیار ریزی که اندازه آنها به سه تا چهار میلیمتر می رسد . حشرات نر و ماده بالغ بالدار هستند که بالها از گرد سپید رنگ به صورت مومی پوشش پیدا کرده است و فعالیت زیادی دارند و از شیره برگهای درختان مثمر استفاده می کنند. این حشرات در مناطق گرمسیری بر روی درختان میوه و بوته های گیاهان و پنبه زیاد وجود دارند .
  • شپشک ها :
بدن این حشرات از غددهایی تشکیل شده است که از آنها مواد مومی ایجاد می شود این ترشحات بعضی اوقات به شکل آرد مانند و یا به صورت های مختلف روی بدن گیاهان ایجاد می شود . این آفت با ایجاد سوراخ روی بافتهای گیاه و خروج شیره گیاهی به وسیله دهان خود، به گیاهان و درختان آسیب می زند و گیاه را ضعیف می کند.
  • پشه های قارچی :
آفت بالغ به شکل قهوه ای و به ابعاد پنج میلیمتر، و حشره نا بالغ آنها با تغذیه از ریشه گیاه، برای گیاهان خسارت می آورند . پشه های قارچی بالغ در خاک غنی از ماده آلی که محیط تولید مثلی خوبی برای آنها به حساب می آید، تخم گذاری کرده و لارو های آن به سوراخ کردن و تغذیه از ریشه گیاه رشد می کنند.
  • شته ها :
این افت به راحتی قابل دیدن است و به رنگ های سبز، زرد دیده می شود و به صورت تجمعی و دسته های بزرگ روی برگها و جوانه های گیاه جوان دیده می شود. از شیره های گیاهی استفاده می کنند و باعث بد شکلی برگهای گیاهان و درختان می شوند . همچنین شته ها ماده شیرینی از خود ایجاد می کنند که برگهای گیاهان را چسبناک کرده و باعث جذب و رشد دیگر آفات می شوند .
 
منبع:
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
آسیب بیماری کرونا به کشاورزی ایران و جهان
به گزارش پالایش کود با انتشار و شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان سبب شد که قیمت‌ دام و محصولات کشاورزی در ایران و در جهان بیشتر از قبل کاهش یابد و نگرانی هایی درباره کاهش نیروی کار به وجود آید که تمام کشاورزان را بسیار نگران و وحشت زده کرده است.
خسارت کرونا به بخش کشاورزی
در آمریکا کشاورزان با دولت ترامپ در حال مذاکره هستند تا کمک‌ های نقدی را به کشاورزان آسیب دیده به دلیل کاهش قیمت های محصولات کشاورزی و دامپروری پرداخت کنند تا جبرانی برای خسارات مالی آن ها باشد و همچنین ویزاهای کارگران فصلی مکزیکی را به سرعت صادر کنند تا محصولات مزارع آمریکا برداشت شود تا از نظر تامین مواد غذایی به مشکل بر نخورند.
در چند هفته گذشته قیمت پیش فروش ذرت ده درصد سقوط داشته است و قیمت پیش‌ فروش دانه سویا بیشتر از چهار درصد کاهش یافته و قیمت گندم نیز دو درصد کم شده است. در بخش دامداری نیز قیمت گوشت گوساله ده درصد و قیمت گوشت خوک نیز سیزده درصد سقوط کرده است . با توجه به شرایط ایجاد شده پیش بینی می شود که قیمت شیر هم به بیست و پنج درصد کاهش یابد.
در ایران نیز به علت انتشار این ویروس و کاهش درخواست در بازار محصولات زود فساد پذیر مانند مرغ ، گوشت قرمز، شیر، قارچ خوراکی و ... سبب ضرر و زیان عظیمی به مرغ داران، دامداران، کشاورزان و تولید کنندگان قارچ، گلخانه داران را به همراه داشته است.
اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و مدیریت نشود این اثر منفی شیوع بیماری کرونا در بازار بر محصولات کشاورزی و دامپروری ادامه خواهد داشت ، مشکل جدی در بخش تولید به وجود می آید و در آینده حذف دام های مولد و عدم جوجه ریزی و کاهش تولید را در این بخش مشاهده می شود.
برای مدیریت این شرایط ایجاد شده بیشتر از قبل گروه ها و تعاونی های بخش کشاورزی و دامداری باید وارد عمل شوند و برای رونق بازار محصولات کشاورزی نیاز به کمک رسانی بخش دولتی است . تشکیل این جلسات یک ضرورت برای رسیدگی و بررسی مشکلات ایجاد شده اقتصادی در بخش کشاورزی و دامپروری در طول مدت شیوع و انتشار بیماری کرونا است که مشکلات و مسائل باید به دقت و سرعت بررسی و جمع بندی شود و راه حل و نتایج آن سریعا به مدیران در هر استان و شهرستان اعلام شود. همچنین رعایت مسائل بهداشتی برای کاهش جلوگیری از انتشار این ویروس در بین کارکنان در هر بخش کشاورزی تابع دستورالعملهای و مصوبات ستاد کرونا است .
 
منبع:
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
چگونه از محیط زیست حفاظت کنیم
کشاورزی زیربنا و اصول برپایی یک تمدن است و روش های جدید در این بخش ضامن بقای بشر است. کشاورزی تک‌ محصولی بخش مهم غذای بشر را تامین می کند که باعث فرسایش خاک و تخریب محیط زیست ، کم شدن مقاومت و تنوع اکولوژیکی و استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی است. پس کشاورزان با استفاده از کود های مختلف و دانشمندان با روش های نو آوران سعی در استفاده از مدل ها و تکنیک های جایگزینی را برای تولید غذای سالم گسترش دهند
اهمیت محیط زیست
نقش انسان در حفظ محیط زیست
  1. کشاورزی بومی که براساس اکوسیستم منطقه است
در این روش کشت از قاعده و قوانین حاضر در طبیعت برای کشت مناسب در بخش کشاورزی استفاده می کند و نام این روش براساس سیستم کشاورزی بومی است . این نوآوری از کشت، تامین کننده‌ غذای ساکنین بخش و مکان خوبی برای تفریح خانوادگی و دوستانه خواهد بود.
  1. کشاورزی الگوریتمی :
استفاده از الگوریتم در بخش های مختلف دنیا قابل مشاهده است، انتخاب راه و روش و الگوی خوب کشاورزی و کشت در باغات و مزارع که محصولات مختلفی در آن کشت می شود هم در این بخش کاربرد دارد. در این تکنولوژی به کمک مدل های الگوریتمی محصولات مختلف را مشخص می کند که در یک مزرعه به چه صورتی کشت شود . این راه، به کمک الگوهای پیشنهادی مقاومت و تنوع اکولوژیکی را بالا می برد.
  1. استحصال و مهار آب باران
آب باران منبع بسیار مهمی است که با استفاده از بشکه های جمع آوری کننده آب باران در مقیاس های خرد و کلان برای استفاده های بعدی از آن در بخش های مختلف کشاورزی کمک گرفت. کانالهای وسیع با پوشش گیاهی مناسب برای جمع آوری روان آب های حاصل از بارش باران، در طراحی سیستم کشاورزی معمول است، که آب را نگه می دارند و به آبهای زیرزمینی انتقال می نماید. این تجهیزات مجهز به تپه های کوچکی برای کاهش سرعت جریان روان آب در شیب ها ، نگهداری آب و جذب آب توسط گیاهان و درختان است.
  1. باغداری و کشاورزی به کمک کودکان
برای تامین غذا در آینده نیاز به آموزش به کودکان هستیم که تحت تاثیر از تغییرات اقلیمی و تخریب اکولوژیکی هستند؛ باید به کودکان آموزش داد که با کاشت درخت و جنگل داری چگونه از طبیعت محافظت نمایند. این روزها در آمریکا، باغبانی کودک و نوجوان در مدارس، جامعه و خانه بسیار مرسوم شده است
  1. کشاورزی و باغداری به کمک قارچ ها
از روش های مرسوم استفاده از قارچ ها کمک برای مبارزه با سرطان، افسردگی و تهیه غذا است ؛ ارگانیسمهای قارچ که معمولا در زیرزمین وجود دارد ، به کمک قارچ های مفید می توان علوفه های گاوی ایجاد کرد به صورتی که باکتریهای بیماری زا قبل از رسیدن به منابع آب توسط قارچها جذب شوند. همین طور راه دیگری به اسم آفت کش قارچی برای از بین بردن و کاهش آفتها بدون استفاده از مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد که به کمک این روش ها کشاورزی ارگانیک بیشتر از قبل مرسوم خواهد شد.
منبع:
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰
گلخانه خورشیدی در ایران
استفاده از روش های جدید برای استفاده از انرژی خورشیدی، برای یک منبع خوب، سالم و بدون خطر برای گرم شدن گلخانه‌های کشاورزی، جهت کم شدن میزان مصرف کود و کم شدن مقدار مشکلات گلخانه‌داران در ارتباط با سوخت، قدمی مهم و دارای اهمیت در صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی کشور و نگهداری و حفظ آن و کاهش از آلودگی هوا و به خطر انداختن محیط زیست می باشد. گلخانه خورشیدی در هم در مقیاس کوچک و خرد و هم در مقیاس بزرگ و کلان، در دیگر کشورها طراحی و ساخته و اجرا شده است . گلخانه خورشیدی که از انرژی خورشید استفاده می کند تا استفاده از سوخت فسیلی حذف یا کم شود.
گلخانه‌ خورشیدی برای مکان های سرد که گرم شدن اصلی تر از سرد شدن است خوب می باشد. انرژی خورشیدی به کمک گلخانه جذب می‌شود و چرخش تهویه‌ای هوا صورت گیرد . فضای گلخانه هم باید تهویه و سایه مناسب داشته باشد تا در فصل گرم و تابستان از جذب گرمای بیش از اندازه جلوگیری شود .گلخانه خورشیدی انرژی گرمایی خورشید را به داخل انتقال می دهد طراحی بدنه اصلی آن با توجه به اقلیم و استفاده از ساختمان بستگی دارد . آب با ظرفیت گرمایشی زیاد سبب شکل گیری هوای متبوع می شود راه منتقل کردن گرما در گلخانه است که خصوصیات جابجایی هوا را ایجاد می کند.
گلخانه خورشیدی چیست و چه مزایایی دارد؟
طراحی گلخانه با انرژی خورشیدی
گزینه هایی که این گلخانه ها را از گلخانه های معمولی متفاوت میکند :
  • مواد ذخیره‌ای
  • جهت و شیب
  • تهویه طبیعی
  • عایق بندی
  • ذخیره‌سازی انرژی
  • روش درست نصب پوشش‌ شفاف
گلخانه خورشیدی با این صفات از سایر گلخانه های دیگر تفکیک می شوند :
جهت و مسیر گلخانه و شیب پوششهای شفاف آن برای دریافت حداکثر گرمای خورشیدی در طول زمستان، استفاده از مواد ذخیره کننده برای حفظ کردن گرمای خورشیدی، عایق‌بندی خوب در قسمتهایی که تابش مستقیم خورشید کم است . راه های مناسب نصب پوشش شفاف جهت کم کردن از دست دادن حرارت استفاده از تهویه طبیعی برای خنک کردن گلخانه در فصل تابستان. استفاده درست از این روش ها در طراحی گلخانه خورشیدی روش مناسبی جهت طراحی، ساخت و نگهداری انرژی خواهد بود.
جهت و جهت گلخانه و شیب پوشش شفاف آن برای گرفتن بیشترین حرارت آفتاب در فصل سرما، استفاده از ترکیبات ذخیره ساز به منظور نگه داشتن حرارت آفتاب ، عایق مناسب در مناطقی که نور مستقیم خورشید ضعیف است راه های مناسب نصب یک پوشش شفاف جهت کاهش اتلاف گرما استفاده از تهویه طبیعی برای خنک کردن گلخانه در تابستان. استفاده صحیح از این روش ها در طراحی گلخانه های خورشیدی راهی مناسب برای طراحی ، ساخت و حفظ انرژی خواهد بود.
اصولا از این روش‌های برای ذخیره انرژی خورشیدی استفاده می شود :
  1. بتن
  2. سنگ
  3. کاشی‌های کف
  4. دیواره‌های حامل خاکستر
در جاهایی که مخزن نگهداری حرارت استفاده نمی شود باید از وسایلی که می توانند باعث انعکاس نور به داخل گلخانه گردد بهره برد.
مزایای گلخانه های خورشیدی
  1. شفافیت پنل خورشیدی: شفافیت خوب و براق بودن سطح را است به گونه ای که انرژی خورشیدی در گلخانه را تا حد امکان مورد استفاده قرار گیرد.
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی
  3. کاشت چندین محصول
  4. برداشت محصولات طی بازه های زمانی مشخص
  5. کیفیت محصولات
  • palayeshcood palayeshcood
  • ۰
  • ۰

پرورش چای چگونه است

پرورش چای در منزل
چای گیاهی بوته ای و همواره سبز است که گلهای آن زرد-سفید که شش تا هشت گلبرگ را دارا می باشد .برگهای تازه روئیده شامل پنج درصد کافئین است . برگهای جوانتر و سبز روشن است که برای تولید چای کاربرد دارد. پشت این برگهای جوان کرکدار است. برگهای قدیمی تیره رنگ هستند. ترکیبات شیمیایی برگها هنگام رشد و نمو تغییر می کند پس سن برگ ها روی کیفیت چای اثر می گذارد.
چای اصولا در بخش هایی با صد و پنجاه سانتی متر بارندگی در سال و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد پیدا می کند . کیفیت زیاد چای هنگامی مشخص می شود که گیاه در ارتفاعات زیاد از سطح دریا کشت شود. در این بخش ها رشد به کندی صورت می گیرد و برگها طعم بهتری دارد.
چای یک گیاه اسیدی پسند است و در پی اچ حدود چهار تا پنج رشد خوبی دارد. زیرا چای نیاز زیادی به عناصر آلومینیوم و منیزیم دارد بنابراین در خاکهای اسیدی از رشد خوبی برخوردار است . گیاه چای خاک سبک و مملو از مواد آلی را می پسندد و رطوبت خاک دارای اهمیت بسیار زیادی است و همین طور نفوذپذیری خاک و زهکشی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بافت مناسب خاک برای رشد چای لوم شنی تا لوم است.
بوته چای در بخش های گرمسیر و مرطوب رشد مناسبی دارد پس در مناطقی که اصولا میزان گرما نزدیک 0 درجه است بارش باران سالیانه در حدود هزار و هشتصد تا دو هزار میلیمتر است رشد بسیار خوبی را دارد. این گیاه مقاوم به سرما است و اگر سرما با برف باشد می تواند تا شش درجه سرما را تحمل کند. به همین دلیل این گیاه در به راحتی گلخانه می توان تکثیر نمود.
طرز کاشت چای ترش در گلدان
طرز کاشت چای ترش در گلدان
پرورش بوته چای ترش و یا انواع چای به کمک بذر، شاخه خواباندن، قلمه زدن است و مناسبترین روش کاشتن دانه است و استفاده روش های دیگر مقرون به صرفه نیست. هنگام تخم گیری درجه حرارت و آب و هوای نواحی مختلف نقش مهمی رادارد . به عنوان مثال در کشور چین از اوایل دی ماه و در آسام آذر ماه و در سیلان فروردین ماه بهترین زمان تخم گیری است . اما در ایران زمان تخم گیری از پایان مهرماه شروع و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد.
برای آماده کردن گلدان، ابتدا دو سوم از گلدان مناسب برای کاشت را با خاک باغچه پر کرده سپس تعدادی از بذرها را بکارید و روی آن را در حدود یک سانتیمتر با کود پوسیده بپوشانید. بعد از کاشتن بذرها گلدان را کاملا آبیاری کرده آب اضافی باید از زهکش گلدان ها خارج شود و همواره خاک باید مرطوب باشد . گلدان باید در مکانی با دما و نور مناسب قرار داشته باشد و در زمان جوانه زنی بذر، سطح خاک باید همیشه مرطوب و نه خیس باشد.

منبع :
کشت چای در گلخانه
  • palayeshcood palayeshcood